Den perfekta Instagram biografin - finns den egentligen? Nää, men det finns saker du bör sträva efter att få in i fin bio för att få den bästa räckvidden.
När du bestämt dig för att finnas med på Instagram för ditt företags tjänster eller produkter så är det endel saker som du behöver fixa. Det är bland annat din biografi. Din bio berättar vem du är, vad du säljer och beskriver för den nye besökaren vad denne egentligen kan förvänta sig av ditt konto. Din biografi ska vara så tydlig att besökaren direkt känner att denne vill kontakta dig på något sätt, därav att du ställer in ditt konto som ett företagskonto där du kan ge besökaren de kontaktvägar som du har för att kunden sen ska kunna ta kontakt och skapa ett köp.
Varför måste man då vara så noga med sin biografi?
Jo, eftersom din bio är det första som besökaren ser när de klickar in på din profil. Du får bara en chans att göra ett första intryck, så se då till att göra det!
Du ska få 5 tips på vad du kan tänka på gällande din biografi:
1. Namn & användarnamn
Gör ditt @ användarnamn till ditt faktiska namn eller företagsnamn, jag har ex. @awesomemedia.se Det här gör att du istället kan använda utrymmet där ditt namn ska vara för att låta folk veta vad ditt yrke och/eller lägga till några av dina magiska sökord.
Om vi tar mitt egna konto som exempel så har jag, just idag, Social media ⎮ Marknadsföring. Det här beskriver några av mina sökord och om någon söker på Marknadsföring på Instagram så kommer jag komma upp i den sökningen. Bra va?
2. Profilbild
Om du är ett personligt varumärke tycker jag kanske att din profilbild vara en bild av dig. Kanske kan du på den lilla bilden både få plats med din logo och din profilbild. Det hade ju varit bra. Den personliga bilden gör att man känner en samhörighet med dig som person när man som besökare går in och tittar på din Instagram sida.
Driver du en webbutik, ett större klädmärke eller ja något som inte direkt förknippas med dig som person och dina specifika kunskaper kan du använda din logotyp som profilbild.
3. Locka besökaren till att läsa mer
De första 2 raderna i din bio är det som är viktigast. Varför tänker du då? Jo, eftersom Instagram kommer att be användaren att klicka på "mer" om de vill läsa hela bio. Därför bör dina två första rader locka besökarna till att klicka på alternativet "mer", samtidigt som du ger en inblick i vem du är och vad du gör redan i de två första raderna.
4. Länken i din biografi
Du kan placera en länk i din bio för att driva trafik till den sidan du vill att de ska gå in på. Tyvärr är det det enda stället som du kan lägga en länk på på hela Instagram så använd länken väl. Du kan ex. bara ha en länk till din hemsida men då är det svårt att driva trafiken till de ställen du önskar. Ett tips är att antingen lägga upp en "länk sida" på din hemsida som du redigerar under tidens gång med länk till bloggen, startsidan, facebook eller freebie eller kampanjer. Eller så använder program som finns för att göra olika länkträd. Där rekommenderar jag Linktree som har en gratis del som du klarar dig långt på.
5. Använda emoji's?
Emoji: s är roliga, iögonfallande och kan säga mer än ord. Jag tipsar dig om att använd emoji´s som snygga avdelare i din bio.
6. Extra tips!
Glöm inte lägga in telefonnummer, mailadress och vägbeskrivning för att få besökaren att enklare ta kontakt med er och se vart ni befinner er.
Hoppas du tycker att mina tips har gett dig något och att du gärna tar del av dom och lägger till dessa i din biografi.
Har du något annat supertips som du gärna vill dela med dig av? Gör gärna det i kommentarerna nedan i så fall. ⬇️
Ulrika Andersson heter jag och jag jobbar som digital marknadsförare och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Mitt företag heter Awesome media och jag har drivit det i snart 4 år. Jag har dock jobbat med marknadsföring sedan 1999.
Du kan kolla in mina olika tjänster på min hemsida eller så kan du boka in ett gratis 30 minuter samtal, där vi pratar mer om hur jag skulle kunna dig framåt i din marknadsföring.
Självklart binder du dig inte till något om du har ett samtal med mig utan du kommer få en offert efter vårt samtal för hur jag skulle kunna hjälpa dig. Det enda du kommer "förlora" på ett samtal med mig är 30 min av din tid. Det du kommer "vinna" är att du kommer kunna få mer tid över till det DU är bäst på och låta mig gör det andra, om du väljer att jobba med mig.
Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på hej@awesomemedia.se eller läs mer på hemsidan www.awesomemedia.se
Comments