Att går in på en hemsida är som att gå in i ett varuhus. Tänk dig att du går in i en butik som du aldrig har varit i. Du har ingen aning om vad de säljer. Du går genom dörren, du står stilla och tittar dig omkring. Vad får dig att välja att gå längre in i affären? Vad får dig att börja klicka vidare.
När du börjar bygga din hemsida, eller om du redan har en färdig hemsida bör du ställa dig dessa frågor.
En genomsnittlig besökare på en hemsida spenderar ca 3 till 5 sekunder. Det är inte längre tid än så du har på dig att få deras uppmärksamhet. Oftast är det några frågor som flashar förbi i besökarens huvud när de är på sidan. De kan vara bland annat:
*Vilken sorts av butik är det här?
Är den här sidan något för mig? Har den här butiken det jag söker efter?
Tips! Det här betyder att du måste börja din startsida med en JÄTTETYDLIG beskrivning av vad du gör. Gör du besökaren förvirrad så lämnar den sidan. Är du super tydlig så vet besökaren om det är värt att spendera mer tid på sida.
*Kan jag lita på den här butiken?
Är det ett varumärke som är seriöst? Verkar den säker och vågar jag gå runt i den?
Tips! Det här är oftast en omedvetet känsla som finns i kroppen. Det här innebär även att din hemsida ska se professionell ut och du ska ha ett tydligt varumärke som visar vem du är. Självklart så tänker inte alla besökare i butiken på det här sättet men det är en stark del att tänka på när du bygger din hemsida.
*Vart ska jag nu gå nu i butiken?
Var ska jag nu ta vägen i butiken? Vart ska jag klicka? Vart finns det jag är ute efter?
Besökare älskar 1 sak - att klicka sig vidare. Det innebär att ju tydligare du är på startsidan vart besökaren ska gå i nästa klick, desto bättre och mer konvertering (köp, anmälningar och klick) får du. Det här gäller inte bara startsidan utan varje sida. Tänk efter vad du vill att besökaren ska gå i butiken efter att de läst det som står på din sida som dom landar på när de besöker din sida. Led besökaren till en ny sida, fler tjänster eller en uppmaning till kontakt.
Om du behöver hjälp för att förbättra din hemsida design eller se till att du får ett bättre tänk på din sida så hjälper jag dig gärna.
Du kan kolla in mina olika tjänster på min hemsida eller så kan du boka in ett gratis 30 minuters uppstartsamtal där vi pratar mer om hur jag skulle kunna hjälpa dig vidare.
Be Awesome!
/Ulrika
Awesome media jobbar som digital marknadsförare och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på, hej@awesomemedia.se