2018 var ett stort år för Pinterest. Inte bara för att de rullade ut massor av nya funktioner, utan också för att de nådde cirka 700 miljoner dollar i annonsintäkterna. Vilket visar hur många företag som är på plattformen och ser det som en fördel.
Är du intresserad av att komma ut med dina tjänster och varumärke så kommer här några tips som hjälper dig under 2019!
Först och främst ska du veta att Pinterest är ett stort experiment. Du kan alltså inte räkna med att det blir en succé redan dag 1. Det fungerar inte på det sättet. Det tog mig MÅNADER att få igång min ruljans och börja faktiskt se konsekvent trafik från Pinterest. Månader. Det innebar mycket tid från mig att se till att inlägg kommer ut på plattformen, att annonsera ut mina inlägg och se till att sprida att jag finns på Pinterest i mina plattformar.
Det tar tid att räkna ut vad som fungerar för just dig. Medan att pinna 100 gånger om dagen fungerar för en pinnare, så kan 25 finns om dagen vara ditt perfekta nummer.
Och de 25 stiftarna om dagen kan de dig en bra dragkraft i 3 veckor, men sedan kanske du behöver testa något nytt.
Sammanfattningsvis måste du hålla ett öppet sinne, vara villig att lägga ner tid och pröva nya saker! Gå lite utanför din komfortzon, eftersom det är det som antagligen kommer hjälper dig mest.
Saker du bör fokusera på Din Pin-bilder! Bilden, content och SEO kommer att vara det som sprider din bild. Det innebär alltså att din Pin-bild är A och O. Det är den som får användarna att klicka sig vidare till din webbplats.
Det kan hända att du får ett ordentligt genomslag direkt men om det inte får någon som klickar vidare, bör du tänka på ditt utseendet på bilderna. Tänk på att användarna på Pinterest bläddrar igenom det smarta flödet i en snabb takt och då behöver du ha en bild och content som sticker ut.
Hur ska du få dina bilder att sticka ut?
Fokusera på att du kan betona vissa ord, som kommer att uppmuntra till ett klick exempelvis: enkel, lätta, 3 tips, 5 tips, kan inte leva utan mfl.
Till exempel: "Recept på underbart goda Julkakor." Istället kan du säga, "Enkla och underbart goda, fem ingredienser recept, på Julkakor."
Troligtvis skulle man söka på Pinterest efter recept på Julkakor. Och för att vi är så upptagna idag så är vi mer benägna att klicka på något som säger; "Hej, det här är ett enkelt, gott och snabbt recept!" Försök och sätt dig in i din målgruppskor, vad vill de ha och hur kan du kan se till att din pin-bild ger dom det de vill ha.
SEO!
Pinterest är en sökmotor. Hur vet Pinterest vilka pinns som ska visas när vissa ord söks på? Jo för att du bör SEO:anpassa dina pins genom att ha en bra och innehållsrik beskrivning med sökordet du önskar bli synlig på.
Att lägga tid på att söka efter olika sökord du vill synas på kommer att hjälpa dig oerhört.
Vill du nå ut på Pinterest?
Önskar du nå ut på Pinterest med känner inte att du har tiden till att sätta dig in i alla delar som du behöver för att få det att rulla på?
Har du redan ett företagskonto på Pinterest idag men behöver få det i rullning, med min hjälp, så kan du anlita mig till att hjälpa dig. Här ser du alla mina paket som jag kan hjälpa dig med. Är det något som inte passar, hör av dig så "snickrar" vi ihop ett paket till dig som passar. :)
Pinna på! :)
Be Awesome!
/Ulrika
Awesome media jobbar som digital marknadsförare och virtuell assistent med inriktning mot sociala och digitala medier. Vill du som företagare höra mer om hur jag kan hjälpa er? Kontakta mig på, hej@awesomemedia.se